Jakie mam plany w kwestiach dotyczących studentów oraz procesu kształcenia?
1. Filarem Uczelni
są Studenci
01
Planuję wybudować na terenie kampusu UEK akademik dla Studentów, spełniający warunki wymagane do skorzystania z rządowego programu akademik za 1 zł.
02
Chcę upowszechnić indywidualne zapisy na seminaria, co będzie wymagało możliwości cząstkowych ich rozliczeń do pensum promotora.
03
Chcę utworzyć w centralnym miejscu na kampusie Uczelni sklep z pamiątkami i gadżetami UEK, który prowadzić będą Studenci UEK z PSUEK.
Członkowie Parlamentu Studenckiego będą zapraszani do współtworzenia nowych propozycji w procesie kształcenia już od wstępnych etapów pracy.
Chcemy większej liczby zajęć laboratoryjnych z wykorzystaniem oprogramowania stosowanego w praktyce gospodarczej.
Stopniowo będziemy wprowadzać także ogólnouczelniane przedmioty do wyboru.
Stanowiska dyrektorskie w Instytutach będą konsultowane z Parlamentem Studenckim.
Chcemy wspomagać rozwój studenckich projektów z obszaru kultury i projektów społecznych, jak np. koncerty juwenaliowe organizowane na naszym kampusie, a także działać na rzecz zwiększenia elastyczności w ich rozliczaniu..
Chcę zwiększyć liczbę studentów UEK poprzez poszerzenie naboru na I stopień studiów. Wpłynie to korzystnie na przychody Uczelni.
Chcemy przeznaczyć dla Studentów 90% wpływów finansowych ze sprzedaży miejsca reklamowego z programu „Patroni sal dydaktycznych”.
Jak zamierzam przyczynić się do podniesienia jakości kształcenia?
2. PODNOSZENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
jest kluczowe dla misji Uniwersytetu
01
Chcę, aby wszyscy profesorowie uczelni wchodzili automatycznie w skład rad instytutów, co znacząco przyczyni się do podwyższenia jakości programów nauczania i wpłynie na poprawę jakości dydaktyki.
02
Zamierzam wrócić do idei Studium podstawowego na I roku studiów I stopnia, ale ze zróżnicowanym programem w poszczególnych kolegiach.
03
Zwiększenie liczby zajęć w laboratoriach komputerowych to priorytet w dobie rewolucji cyfrowej. Jak najszybciej musimy zrealizować postulat studentów dotyczący wprowadzenia zajęć związanych ze sztuczną inteligencją.
Stworzone zostaną sale z możliwością transmisji online wykładów
W zakresie nauczania języków obcych należy kontynuować dotychczasowy rozwój Centrum Językowego UEK, zgodnie z planami obecnego kierownictwa tej jednostki,
W zakresie dydaktyki WF należy powrócić do rozwiązań sprzed czterech lat, czyli oprzeć rozwój Studium WF o jego doświadczonych pracowników, a dla dobra Studentów należy zwiększać liczbę godzin z WF przy wdrażaniu elastycznych form zaliczenia tego przedmiotu,
Forma i tryb zajęć (hybrydowe / zdalne / stacjonarne) powinna być dostosowywana do danego przedmiotu.
Nalegać będę na unikanie przedmiotów realizowanych w wymiarze tylko 9 godzin.
Za konieczne uważam zwiększenie udziału firm oraz przedstawicieli praktyki gospodarczej w kształtowaniu programów studiów.
Praktycy będą brać czynny udział w zajęciach dydaktycznych. Stworzymy bazę osób oraz firm, mogących włączyć się w ten proces. Wrócimy do zatrudniania praktyków na stanowiskach dydaktycznych na cząstkowych etatach, zgodnie z koncepcją kierowników katedr.
Opracowane zostaną obiektywne zasady rozwoju kariery w ramach ścieżki dydaktycznej, na której najwyższym szczeblem jest stanowisko profesora uczelni. Wszyscy powinni mieć równe szanse na uzyskanie takiego awansu.
Zadbam o zwiększenie elastyczności warsztatów pracy dla poszczególnych zajęć, a także o zwiększenie dostępności sal wykładowych i profesjonalnych laboratoriów.
Stworzę możliwości dla poprawy posługiwania się językiem angielskim na zajęciach dydaktycznych. Prowadzący otrzymają wsparcie lektorów (, którzy pomagać będą w przygotowywaniu oraz prowadzeniu zajęć.
Przeciwdziałać będę nadmiernemu przeciążeniu pracowników zajęciami dydaktycznymi. W tym celu między innymi zmniejszymy liczebność grup ćwiczeniowych i seminaryjnych.
Zainicjuję dyskusję o ewolucyjnymłączeniu kierunków i specjalności, na których występują problemy z rekrutacją.
Jakie działania podejmę w kwestiach dotyczących nauki?
3. BADANIA NAUKOWE
to priorytet
01
Stworzone zostaną zespoły zajmujące się w sposób profesjonalny opracowywaniem od strony technicznej wniosków o granty.
02
Chcę stworzyć zespoły naukowe składające się z przedstawicieli metod ilościowych, w ramach których będziemy organizowali płatne seminaria naukowe, pozyskując na ten cel finansowanie z zysków ze studiów podyplomowych lub od otoczenia gospodarczego.
03
Zamierzam określić listę „kluczowych naukowców” i motywować te osoby do dzielenia się swoimi umiejętnościami publikowania w prestiżowych czasopismach z innymi pracownikami. Wprowadzę dla nich stanowiska stricte badawcze z możliwością prowadzenia zajęć dydaktycznych.
04
Prorektor ds. nauki powinien systemowo zmieniać strukturę profesorów naszej Uczelni w taki sposób, aby UEK w perspektywie najbliższych 8 lat zatrudniał ponad 100 profesorów tytularnych.
Wypracowane zostaną obiektywne zasady przyznawania nagród za najlepsze publikacje. Równocześnie przewiduję przyznawanie nagród Rektora za osiągnięcia naukowe bez gratyfikacji finansowej.
Uelastycznię zasady przyznawania finansowania działalności naukowej.
Przyjmiemy strategię dotyczącą tzw. “czasopism drapieżnych”. Corocznie prezentowane będzie stanowisko Prorektora ds. Nauki w sprawie potencjalnego braku rekomendacji dla publikowania w konkretnych tytułach.
Podejmę starania, aby więcej dyscyplin uzyskało oceny A, co przełoży się na większe przychody Uczelni.
Będę wspierał rozwój innych dyscyplin naukowych, także tych związanych z nowoczesnymi technologiami (informatyka, matematyka).
Zwiększenie środków przeznaczonych na umiędzynarodowienie Uczelni wspierać będzie podnoszenie poziomu nauki.
Należy zwiększyć możliwości dziekanów w zakresie bieżącego wsparcia finansowego działań naukowych pracowników w danym kolegium.
Chcę aby to kierownicy katedr byli menedżerami pozostającymi w najbliższej relacji z pracownikami nauki.
Co zrobię, aby nasz Uniwersytet był sprawny organizacyjnie?
4. DOBRA UCZELNIA
musi być sprawna organizacyjnie
01
Chcę wybudować budynek dydaktyczny na terenie kampusu UEK, w którym będą zlokalizowane między innym profesjonalne laboratoria dla Instytutu Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem (na stałe).
02
W celu zwiększenia przychodów postawię na nieskrępowany rozwój studiów podyplomowych przy katedrach studiów mających różne akredytacje oraz studiów realizowanych w językach obcych.
03
Dokonam zmian w hierarchii zarządzania – prorektorzy oraz dziekani powinni mieć wyższą pozycję w hierarchii zarządzania, a kierownicy katedr powinni dysponować własnymi budżetami środków finansowych w celu oddolnego kreowania polityki rozwoju nauki.
Kontynuować będę informatyzację operacyjną Uczelni. Ten proces należy wspierać w każdym obszarze.
Pragnę zapewnić miejsca w hotelu asystenckim dla młodych pracowników
Chcę, aby każdy student miał możliwość załatwienia wszystkich spraw w dziekanacie (oraz innych jednostkach administracyjnych) w trybie zdalnym.
Zamierzam działać w kierunku decentralizacji poszczególnych jednostek Uczelni.
Uniwersytet będzie tworzyć dla Studentów start-upy w formule spółek zależnych w odniesieniu do uczelnianej spółki kapitałowej, powołanej do realizacji projektów consultingowych.
Relacje i współpraca
międzynarodowa:
5. OTWARTOŚĆ NA WSPÓŁPRACĘ
umożliwi budowę sieci kontaktów oraz relacji
Chcę, aby korzystanie z zawodowych akredytacji takich jak np. ACCA czy CIMA było możliwe na różnych kierunkach studiów w różnych instytutach.
Chcę zwiększyć aktywność Rad Biznesu w celu rozwijania relacji firm oraz instytucji z Uczelnią.
Stawiam sobie za cel, aby UEK zdobył potrójną akredytację, tzw. “akredytację trzech koron”: EQUIS, AACSB i AMBA.
Należy doprowadzić do bezproblemowego zaliczenia semestru dla studentów powracających z wymiany międzynarodowej poprzez uelastycznienie możliwości zaliczenia im zrealizowanego tam programu nauczania.
Stworzę zespół do spraw rozwoju międzynarodowych kontaktów naukowo-badawczych, wspierający pracowników w spełnianiu wymogów awansowych.
W celu rozwoju współpracy międzynarodowej należy wzmocnić aktywność prorektorów na polu promocji międzynarodowej.
Zwiększę zakres obowiązków dziekanów o aktywny rozwój współpracy międzynarodowej.
Rozwijać będę program podwójnych dyplomów z uczelniami partnerskimi.
Wprowadzę program visiting professor, w ramach którego jednym z kryterium będą wspólne publikacje lub projekty naukowe.